Spis treści
Pociągiem do Karpacza - budowa linii 340
Budowa jednej z najpiękniejszych tras kolejowych w Polsce ruszyła w 1894 roku. Karpacz był już wtedy znanym ośrodkiem turystyczno -wypoczynkowym. Połączenie tej górskiej miejscowości z Jelenią Górą i innymi ważnymi śląskimi miastami było niezbędne.
Jej budową zajęła się specjalnie utworzona spółka Kolejka Karkonoska (Reisengebirgsbahn GmbH), która oprócz koncesji na budowę uzyskała koncesję na eksploatację linii przez 70 lat.
Największym wyzwaniem dla inżynierów było pokonanie znacznej różnicy wysokości. Między Mysłakowicami a Karpaczem na odcinku długości 7 kilometrów istniała różnica 154 metrów wysokości, co daje pochylenie rzędu 22 promili, co dla kolei stanowi dużą wartość. Najbardziej stromy odcinek ma pochylenie rzędu aż 47 promili i znajduje się pomiędzy stacjami Brzezie Karkonoskie i Karpacz. Od linii od początku jej istnienia odgałęziały się dwie bocznice do fabryk w Miłkowie i Brzeziu Karkonoskim.
Pierwsze rozkładowe pociągi na trasie pojawiły się 1 lipca 1895. Do samego Karpacza pociąg dotarł miesiąc później – 1 lipca 1895 roku. W dniu inauguracji odświętnie udekorowany pociąg powitało w Karpaczu wielu specjalnie zaproszonych gości.
W pierwszym okresie kursowało 11 par na odcinku Mysłakowice – Karpacz i dwie na skróconej relacji Mysłakowice – Miłków. Ruch pasażerski odbywał się w zasadzie głównie w weekendy. Dzięki wydzierżawieniu linii kolejowej przez Deutsche Reichsbahn do Karpacza zaczęły docierać bezpośrednie pociągi z Wrocławia i Berlina.
W późniejszym okresie zwiększała się liczba par połączeń. W 1911 roku w dni wolne kursowało do Karpacza 16 par pociągów. W 1938 kolej przewiozła 355 000 pasażerów, a więc około 1000 pasażerów dziennie.
Zobacz film. Turyści przyjeżdżają pociągiem do Krummhübel (Karpacza). Maj 1934 roku.
W 1934 linia została zelektryfikowana, a pociągi kursowały bezpośrednio na odcinku Karpacz - Jelenia Góra, a od 1937 niektóry składy jeździły też bezpośrednio na trasie do Wrocławia.
Linia do Karpacza - zdemontowna trakcja elektryczna i koniec podróży
Powojenna historia linii 340 to jej powolny upadek. Najpierw zdemontowana z w ramach wojennych reparacji trakcję elektryczną.
Później pojawiały się projekty przywrócenia na trasie elektryczności, jednak nigdy nie doszły one do skutku.
W PRL do Karpacza dojeżdżało się pociągiem na wczasy w ośrodkach zakładowych, na narty i na wycieczki w góry.
Niestety w latach 80. XX wieku sukcesywnie likwidowano ruch kolejowy na Dolnym Śląsku. Ostatnie połączenie pasażerski na linii 340 odbyło się 2 kwietnia 2000 roku.
W budynku dworca urządzono Miejskie Muzeum Zabawek im. Henryka Tomaszewskiego. Czytaj o tym tutaj
W 2021 roku Urząd Marszałkowski we Wrocławiu przejął linie nr 308 na odcinku Mysłakowice – Mysłakowice (28,607-30,585 km) oraz linię nr 340 odcinek Mysłakowice – Karpacz (0,197-7,055 km) i rozpoczął jej rewitalizację. Pociągi mają powrócić na tę trasę w czerwcu tego roku.
Czytaj także
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?