Budowa kolejnego odcinka drogi G, z wiaduktem nad linią kolejową, to jedno z kluczowych przedsięwzięć miasta. Ma połączyć DK28 z ul. Sikorskiego, która po przebudowie będzie powadzić do nowej strefy inwestycyjnej i drogi S19.
Jeszcze w 2022 roku samorząd Krosna dostał na ten cel 20 mln złotych rządowego dofinansowania z podziału rezerwy ogólnej, czyli połowę kwoty, na którą szacowano koszt przedsięwzięcia (pozostała część ma pochodzić z budżetu miasta). W drugiej połowie roku planowano ogłoszenie pierwszego przetargu, założenia były takie, że ten odcinek drogi G. będzie gotowy w połowie 2024 roku.
Ostatecznie jednak miasto dało sobie więcej czasu na przygotowanie inwestycji. Chodziło też o to, by różne inwestycje planowane w tym rejonie (przebudowa ul. Sikorskiego i modernizacja linii kolejowej 108) były dobrze skoordynowane.
Pod koniec ubiegłego roku magistrat, dysponując już pełną dokumentację i pozwoleniami potrzebnymi do rozpoczęcia budowy, zaprosił potencjalnych wykonawców do składania ofert. Miały być otwarte 3 stycznia tego roku, ale termin był trzy razy przesuwany.
- Wpłynęła do nas cała masa zapytań dotyczących przetargu i stąd data składania ofert została wyznaczona ostatecznie na 31 stycznia - tłumaczy Piotr Przytocki, prezydent Krosna.
Tego samego dnia oferty zostały otworzone. Okazało się, że o zdobycie zamówienia ubiega się aż 13 firm z całej Polski. Magistrat poinformował, że na sfinansowanie zadania zamierza przeznaczyć 40 mln 186 złotych.
Ceny w ofertach kształtowały się od 39 327 477,65 złotych do 57 151 652,34 złotych. Najniższą złożyła firma Primost Południe z Będzina, ta sama, która budowała oddany do użytku pod koniec ubiegłego roku w Krośnie most na Lubatówce.
Nowy odcinek drogi G. ma liczyć 673 metry, ale o kosztach i trudności stanowi konieczność budowy dwóch stumetrowej długości wiaduktów nad torami. Rozpocznie się przy zjazdach do galerii handlowych (w rejonie Vivo!, Leroy Merlin i Merkury Market) i pobiegnie nad linią kolejową do ul. Sikorskiego, z którą połączy się w rejonie Elektrociepłowni Krosno.
Droga będzie miała dwie jezdnie, a po obu stronach oddzielone pasem zieleni ciągi pieszo-rowerowe. Wzdłuż niej powstaną drogi dojazdowe i serwisowe, które zapewniają obsługę komunikacyjną przylegającego do drogi G. Zakres prac obejmuje też przebudowę i budowę infrastruktury technicznej (odwodnienie, kanalizacja, oznakowanie, oświetlenia, sieci teletechniczne, ciepłownicze i gazociąg). Na trasie będzie przystanek autobusowy.
Skrzyżowanie z ul. Sikorskiego jest planowane jako rondo. Ale ono powstanie dopiero przy przebudowie ulicy Sikorskiego.
Teraz miasto ma czas na analizę ofert i rozstrzygnięcie przetargu. Wybrany wykonawca będzie miał 20 miesięcy na zrealizowanie zadania, od czasu podpisania umowy.
Strefa Biznesu: Inflacja będzie rosnąć, nawet do 6 proc.
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?