Spis treści
Droga S3 na Dolnym Śląsku na ukończeniu
Do całości dolnośląskiej drogi S3 brakuje tylko odcinka z Bolkowa do Kamiennej Góry. Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad przewiduje, że ta inwestycja zakończy się 12 lipca.
Właśnie dobiegają końca prace przy najważniejszym fragmencie tej trasy-tunelu TS-26. Wykonawca obecnie zajmuje się pracami wykończeniowymi, ustawianiem ekranów i barier. Ogólny postęp robót budowlanych wynosi 95 procent.
Więcej o budowie S3 na Dolnym Śląsku czytaj TUTAJ
Drugi dolnośląski odcinek S3 z Kamiennej Góry do Lubawki i do granicy z Czechami jest już gotowy. Przedłużeniem polskiej ekspresówki u naszych południowych sąsiadów ma być autostrada D11.
Czeska droga D11 ma się połączyć z polską S3 na granicy w Lubawce i poprowadzić dalej z Trutnova w kierunku Hradca Kralove i do Pragi (te kolejne odcinki już istnieją). To właśnie dzięki połączeniu tych dróg Wrocław i Dolny Śląsk zyskałby szybkie połączenie ze stolicą Czech – przez A4 i S3. Natomiast Czesi, dzięki swojej autostradzie i naszej ekspresówce, mieliby połączenie z portami bałtyckimi, co jest dla nich szczególnie ważne handlowo, turystycznie i surowcowo.
Pisaliśmy o tym TUTAJ
Zamiast autostrady... radary
Choć budowa czeskiego odcinka do tej pory się nie rozpoczęła, to Czesi przygotowują się na najazd polskich kierowców. Przewidują, że po otwarciu S3, ruch aut w Trutnovie zwiększy się dwukrotnie. A to miasto nie jest przystosowane do tak dużego ruchu. Kierowców mają zdyscyplinować radary.
Portal Zdopravy.cz podał właśnie, że wkrótce w Trutnovie i okolicach zostanie zainstalowanych siedem radarów pomiaru prędkości. Będą w miejscowościach:
- Libča (droga I16, prowadząca do granicy państwa)
- Voletína (droga I16)
- Zlatá Olešnica (droga I16)
- Bernartice (droga I16)
- Mlade Buki (2)
- Stary Rokitnik (droga III/3012)
Miasto (Trutnov) wraz z Dyrekcją Dróg i Autostrad (ŘSD) chcą zwiększyć bezpieczeństwo i płynność ruchu, zwłaszcza w związku z oczekiwanym otwarciem polskiej drogi ekspresowej S3 na granicy państwa. To niemal autostrada pod względem parametrów i znacznie skróci podróż nad Bałtyk - wyjaśniają Czesi
Ile wynosi mandat za przekroczenie prędkości w Czechach?
Radarów lepiej nie lekceważyć. Pokuta (mandat) może uderzyć mocno po kieszeni. W Czechach od stycznia tego roku przekroczenia prędkości karane są wyjątkowo surowo. W taryfikatorze pojawiły się mandaty nawet w wysokości 25 tys. koron czeskich – to równowartość ok. 4400 zł
Przykłady
- przekroczenie o 20 km/h na obszarze zabudowanym – do 10 tys. koron (ok. 1760 zł
- przekroczenie o 40 km/h na obszarze zabudowanym – do 25 tys. koron (ok. 4400 zł)
- przekroczenie o 30 km/h poza obszarem zabudowanym – do 10 tys. koron (ok. 1760 zł )
- przekroczenie o 50 km/h poza obszarem zabudowanym – do 25 tys. koron (ok. 4400 zł)
- wjazd za sygnalizator wyświetlający czerwone światło – do 25 tys. koron (ok. 4400 zł)
- odmowa poddania się badaniu alkotesterem – do 75 tys. koron (ok. 13 tys. 200 zł)
- jazda po alkoholu – do 25 tys. koron (ok. 4400 zł)
W każdym wypadku wysokość grzywny może zostać podwojona, jeśli "bazowemu" wykroczeniu towarzyszy spowodowanie kolizji.
Kiedy będzie gotowa trasa od granicy z Polską do Trutnova ?
Po otwarciu w Polsce drogi S3, tranzyt samochodów ciężarowych będzie objęty zakazem. Jednak w Trutnovie i sąsiednich miastach znacznego wzrostu ruchu samochodów osobowych.
Jednym z przygotowań do większego obciążenia ruchem będzie także budowa tymczasowego ronda na skrzyżowaniu ulic Polskiej, Nachodskiej i U Stadionu w Trutniovie. Rondo powinno ułatwić kierowcom wyjazd z hotelu Patria i osiedla U Stadion.
Kiedy ruszy budowa w Czechach?
Budowa odcinka D11 od Trutnova do granicy państwa nie została jeszcze rozpoczęta ze względu na batalię prawną o uzyskanie kontraktu. Odcinek z Jaromerza jest w dalszym ciągu przygotowywany pod względem projektowym i administracyjnym.
Koszt budowy 21 - kilometrowego odcinka od granicy z Polską do Trutnova szacowany jest 13 miliardów koron, co czyni go największym kontraktem drogowym w Czechach. Na trasie powstaną dwa tunele – w Porzici za Trutnovem tunel fortyfikacyjny. Każdy z nich będzie miał około pół kilometra długości. Dyrekcja Dróg i Autostrad (ŘSD) zapowiada, że budowa rozpocznie się w przyszłym roku. Droga ma być gotowa w 2028 roku.
Czytaj także
STUDIO EURO 2024 ODC. 6
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?